Şok Diyet

Zaten yemek yeme konusunda beynimizi istediğimiz gibi kontrol edebiliyor olsaydık bugün için şişmanlık bir problem olmaktan çıkacaktı. Dolayısıyla henüz böyle bir gelişme olmadığı için fazla kilolarımızdan kurtulmak istiyorsak kesinlikle beslenme programımızı düzenlememiz gerekmektedir. Daha önceden bahsettiğimiz özel davetler söz konusu olduğunda ise durum daha da vahimdir. çünkü kilo vermek için çok daha az vaktimiz vardır. Bir an önce o özel günde giyeceğimiz elbiseye sığmalıyız. O gün herkes ne kadar kilo verdiğimizi söylemeli. O gün ortamda kendimizi fit hissetmeliyiz. Kalan kısa sürede çok hızlı kilo vermenin formülü ise şok diyetlerdir.

Hasta Güvenliği, Hasta Doğrulama(Time-Out) ve Hacettepe Hastanelerindeki Uygulamalar



Hasta güvenliğinden bahsedebilmek için "Önce Zarar Verme" ilkesi göz önünde bulundurulmalıdır.Kasım 1999 yılında Amerikan Tıp Enstitüsü(Institute of Medicine) "Beşer Şaşar" diye çevrilen "To Err Is Human" adlı ünlü raporu ile Hasta Güvenliğinin önemi vurgulanmıştır.Amerikan Tıp Enstitüsü Raporu :

• Tıbbi hatalar nedeniyle yılda 44,000 ila 98,000 önlenebilir ölüm meydana geliyor.

• 1 Yılda meydana gelen araba kazalarından, meme kanseri ve AİDS’den ölümden daha fazla!

Sonuçlarını ortaya çıkarmıştır

Dünyada her 10 hastadan biri meydana gelen tıbbi hatalar nedeniyle ciddi şekilde zarar görmüştür.(WHO-2005)

Tıbbi Hata; Hasta bakım süreci içersinde hastaya zarar verecek şekilde gerçekleşen ya da gerçekleşme potansiyeli olan tüm hatalardır.

• Yanlış işlem yapılması,

• Doğru işlem yapılmaması,

• Doğru işlemin yanlış şekilde yapılmasıyla ortaya çıkabilir.

Tıbbi Hatalar

• Tanısal Hatalar

• Tedavi Hataları

• Bakım Hataları

• Diğer Hatalar(İletişim Kaynaklı,Tıbbi cihaz kaynaklı,..)

Tıbbi  Hatalar

• Vahim Olaylar (Sentinel Events):

Ölümle ya da ciddi fonksiyon kaybıyla sonuçlanan hatalar.

Ocak 1995-Aralık 2006(U.S)

4074 Vahim Olay Bildirimi vardır.



• Beklenmeyen Durumlar(Adverse Events)

Anestezi ve ameliyat komplikasyonları,

İnfeksiyona bağlı olaylar,

Çevresel ya da cihaz bağlantılı olaylar,

Hasta transferi sırasında görülen olaylar,

İlaç hataları…



İlk 5:Yanlış hasta,Yanlış taraf  cerrahisi,İntiharlar,İlaç hataları ve hasta düşmeleridir.

Hacettepe Hastaneleri'nde JCI Hasta güvenliği standartları benimsenmiştir.

Kurumun Hasta güvenliği konusunda bir Politikası, bir Bildirim Merkezi,

uygulamaların yer aldığı bir Prosedürü,

uygulamaları ve bildirimleri değerlendiren bir Komitesi,

bildirimlerin yapılabilmesi için kullanılan bir "Hasta Güvenliği Tehdit Eden Olay Bildirim Formu" bulunmaktadır.

Hastanemizde Uluslararası JCI Hasta Güvenliği Hedefleri uygulanmaktadır.

• Hasta Kimlik Tanımlamalarının doğru yapılması,

• Hasta bakımı verenler arasında etkin Iletişim ortamı sağlanması,

• Yüksek riskli Ilaçların güvenliğinin sağlanması,

• İlaç kullanım güvenliğinin sağlanması,

• Hastane nedenli  infeksiyonların azaltılması,

• Hasta düşmelerinin azaltılması,

• Yanlış taraf, Yanlış hasta,Yanlış cerrahi girişimin  önlenmesi Için

Kalite İyileştirme ve Hasta Güvenliği Prosedürü uygulanmaktadır.Hasta Kimlik Doğrulamanın  tam yapılması için en az 2 belirleyici birlikte kullanılmaktadır.

• Adı-soyadı ve dosya numarası

• Adı-soyadı ve barkot numarası

Hacettepe Hastanelerinde yanlış taraf,yanlış hasta,yanlış cerrahi girişimin önlenmesi için CERRAHİ/İNVAZİF İŞLEM ÖNCESİ HASTA KİMLİĞİ ve İŞLEMİN TARAF/ SEVİYESİNİ DOĞRULAMA FORMU kullanılmaktadır.Hastanın ameliyat öncesi hazırlığı, Anestezi Uygulanacak Hasta Onam Formu ve Cerrahi/İnvaziv Girişim/Yüksek Riskli İşlem Uygulanacak Hasta Onam Formu  kontrol edilir.Ameliyat/invaziv girişim uygulanacak taraf silinmeyecek(alkolden etkilenmeyecek) bir kalemle cerrah tarafından hastayı da işleme dahil ederek işaretlenir ve hasta uyutulmadan önce Time- Out( Hasta Doğrulama) uygulaması yapılır.

HASTA DOĞRULAMA(Time-Out)

Hasta Kimliğininin Doğrulanması(Time-Out) için anestezi uygulaması başlamadan hemen önce hastayı ameliyat edecek ekipten bir doktor; hastanın ismini,hangi cerrahi bölümde ameliyat olacağını,olacağı ameliyatın adını(bilateral organlarda hangi tarafın ameliyat edileceği belirtilmelidir) ameliyat odasında herkesin duyacağı şekilde bildirilir.Cerrah ,anestezi doktoru, ameliyathane hemşiresi; hastayıda dahil ederek doğrulamayı gerçekleştirir.

Sözel olarak gerçekleştirilen Hasta Doğrulama  CERRAHİ/İNVAZİF İŞLEM ÖNCESİ HASTA KİMLİĞİ ve İŞLEMİN TARAF/SEVİYESİNİ DOĞRULAMA formu ile Cerrahi teknisyen /Sirküle hemşire tarafından imzalanır  ve kayıt altına alınır.Hasta dosyasına yerleştirilir.

CERRAHİ/İNVAZİF İŞLEM ÖNCESİ HASTA KİMLİĞİ ve    İŞLEM TARAF/ SEVİYESİNİ DOĞRULAMA FORMU

HASTANIN

• Adı, Soyadı

• Dosya No

• Cinsiyeti

• Bölüm

• Tarih

İşlem uygulanacak hastanın kimliği en az iki farklı yöntemle doğrulanır.Bu yöntemler “adı- soyadı, dosya numarası” veya “adı-soyadı, bileklik barkodu” kontrolü olabilr.

Yapılacak olan cerrahi/invazif işlemin taraf ve seviyesi;

• Silinmez mürekkeple konulan  işarete,

• Dosyadaki hekim notları ve fizik muayene

• bulgularına,

• Radyolojik tetkik bulgularına,

• Hemşirelik bakım planı kayıtlarına,

• Bilgilendirilmiş onam formu kayıtlarına,

• Hasta/hasta yakınının işlemin uyğulanacağı bölge, taraf ve seviye konusundaki ifadesine,

Dayanarak işlemi birlikte gerçekleştirecek cerrah, anestezi doktoru ve hemşire tarafından sözel olarak doğrulanır.Doğrulama işlemi cerrahi teknisyen/sirküle hemşire tarafından kayıt altına alınır ve imzalanır.

CERRAHİ/İNVAZİF İŞLEM BİLGİLERİNİ UYGUN ALANLARA İŞARETLEYİNİZ.

• Organ/Doku/Yapını Adı ve Tanımı

• Taraf  (sağ, sol)

• Çok Parçalı Yapı İse Tanımı

• Seviyeli Bir Yapı İse Tanımı

Ekip üyeleri hastanın kimliğini, işlem uygulanacak bölge, taraf ve seviyeyi yukarıda belirtilen ilkelere gore işlemden önce sözel olarak doğruladılar.

Evet                   Hayır(cevap hayır ise işleme başlatmayınız)



 Kayıt Altına Alanın  Adın Soyadı, İmzası ,Tarih /saat



İşlem uygulanacak bölge, taraf ve seviye konusunda hasta ve cerrahın anlaşmazlık yaşaması durumunda ameliyat başlatılmaz ve hasta yeniden değerlendirilir.



Hacette Hastaneleri Hasta Güvenliği konusunda;  Cezalandırıcı Olmayan ve üst yönetim tarafından desteklenen kurum politikası, benimsenen standartlarla Kurum Kültürü  oluşturulmuştur.